( 3398) بس کسان کایشان عبادتها کنند |
|
دل به رضوان و ثواب آن نهند |
( 3399) خود حقیقت معصیت باشد خفى |
|
آن کدر باشد که پندارد صفى |
( 3400)همچو آن کر که همى پنداشته است |
|
کو نگویى کرد و آن بر عکس جست |
( 33401)او نشسته خوش که خدمت کردهام |
|
حقّ همسایه به جا آوردهام |
( 3402) بهر خود او آتشى افروخته است |
|
در دل رنجور و خود را سوخته است |
( 3403) فَاتَّقُوا النّارَ الَّتى أَوْقَدْتُمُوا |
|
إِنَّکُمْ فى الْمَعْصِیَة اِزْدَدْتُمُوا |
رضوان: بهشت، و در لغت به معنى خشنود شدن. رضایت وخشنودی خدا
خَفى: پوشیده، نهان.
کدر: تیره.
صفى: صافى، پاک، روشن.
بر عکس جستن: بر عکس شدن، خلاف آن چه خواهند در آمدن، خلاف تصوّر.
بهر خود: دراینجا یعنی علیه خود، به زیان خود.
فَاتَّقُوا: برگرفته است از قرآن کریم «... فَاتَّقُوا اَلنَّارَ اَلَّتِی وَقُودُهَا اَلنَّاسُ وَ اَلْحِجارَةُ...- ... پس بپرهیزید از آتشى که فروزینهى آن مردمند و سنگ...» [1]
إِنَّکُمْ فى الْمَعْصِیَة اِزْدَدْتُمُوا:(بپرهیزید از آتشى که افروختید. همانا شما در نافرمانى افزودید.)
( 3398) بسا اشخاص که سالها عبادت مىکنند و دل خوشند که در عوض بهشت به آنها خواهند داد.( 3399) در صورتى که آن عبادت نیست و معصیت خفى است و چه بد است که تو او را خوب تصور کنى.( 3400) مثل آن کر که گمان مىکرد خوبى کرده و حال آن که کار او بد بوده.( 3401) او خوش است که خدمت کرده و حق همسایگى بجا آورده. ( 3402) در صورتى که در دل بیمار براى خود آتش روشن کرده و خود را سوخته است. ( 3403) از آتشى که افروختهاید بپرهیزید که در معصیت آن آتش را زیاد کردهاید.
چه بسیار کسان هستند که عبادت و اطاعت بیشمار به جای میآورند و دل به خشنودی حق و پاداش آن بستهاند. ولی طاعتی که از روی ریا باشد و تنها به خاطر پاداش، انجام پذیرد، در حقیقت گناه نهانی است و بسیاری از چیزها را تو نورانی میبینی درحالیکه تیره و تار است. دُرست مانند آن ناشنوا که خیال میکرد با عیادت از همسایه مریضش کارِ خوبی انجام داده است، درحالیکه نتیجه اعمالش، رنجاندن همسایه و دشمنتراشی بوده است. مضمون کلام مولانا بر گرفته از آیات قرآنی است که: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا.الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا»: بگو آیا به شما خبر دهم که چه کسی زیانکارترین انسانهاست؟ زیانبارترین مردم، همانها هستند که عُمرشان را در راه زندگانی دنیوی تباه کنند و با پندار یاوه خود گمان کنند که نیکوکار هستند. [2]
اهل ریا گمان دارند که طاعتشان، نجاتبخش است. درحالیکه به آتش عمل ریایی خود میسوزند. اشارهای هم به آیهْ سورهْ بقره دارد که: «فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ»: بپرهیزید از آتشی که خود افروختهاید و آتشگیره آن، خود مردمند. [3]
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |